čtvrtek 29. ledna 2015

Vraždy v kruhu

Seriál ČT 1, který je kritiky docela cupován a vysloužil si pouhých 46 %. Jeden z příkladů, kdy s hodnocením ČSFD naprosto nesouhlasím – byla jsem nadšena už tím, že někoho napadlo začlenit astrologii do vyšetřování. Nová myšlenka po všech těch holmesiádách plných logických dedukcí. Paráda, připusťme, že by znamení mohlo mít vliv na chování jedince a hned dostaneme novou dávku informací do pátrání. 

Trochu mi to sice nesedí s tím, jak astrologii využít – když je vrah neznámý, těžko zjistíte přesné datum a dobu narození. A když ho znáte, můžete se ho na motiv zeptat místo toho, abyste ho hledali v astrologii, ale celkově super nápad a zároveň i použití. Není to tak bláznivě esoterické, aby přišla ženská s křišťálovou koulí a řekla, že vraha zná a je to ten a ten.

Seriál má dvanáct dílu po pětaosmdesáti minutách. Scénář napsala Iva Procházková, zrežíroval Ivan Pokorný. Hudba je od Jiřího Hájka, zejména se mi líbila ve třetím díle Vítěz nejde do finále. V hlavní roli můžete vidět Ivana Trojana jakožto majora Mariána Holinu. „Úvahy o pohnutkách vraha ho v průběhu jeho profesní kariéry přivedly i k astrologii. Chápe ji jako psychologický rozbor osobnosti a to mu pomáhá úspěšně sledovat stopy zločinu.“ Roztomilým spolupracovníkem je poručík Diviš Mrštík (Marek Němec) a kapitán Rosťa Bor (Richard Krajčo), který je na vozíčku od té doby, co vypadl z okna s jedním zločincem. Líbí se mi začlenění postižených lidí do práce, ale ta jeho "kancelář" se jim moc nepovedla. Než v nějaké prázdné garáži přece rovnou mohl dělat z domova. Sestavováním horoskopů a astrologií se zabývá Rosťova manželka Sábina (Hana Vagnerová), která zde působí namísto psychologa.


Simona Stašová hraje majorku Lídu Šotolovou, Jiří Štrébl hraje podplukovníka Zdeňka Karocha. Zahráli si také: Adéla Petřeková (poručice Pavlína Fibichová), Vladimíra Erbová (manželka Radky Ryby v 2. díle), Jiří Dvořák, Jan Šťastný (ve 4. díle), Adéla Gondíková (reportérka Televize Vize), Pavel Oubram (podporučík Jarda Svoboda), Iva Pazderková (herní asistentka ve 4. díle), Pavel Liška a další.

Líbí se mi i originální názvy jednotlivých příběhů, i když někdy prozrazují příliš mnoho:

1. Pohřbený rozvod (****)
Mrtvola mladé podnikatelky Evelíny Vošmikové (to příjmení mě nevýslovně prudí) je nalezena v jejím autě. Podezřelých je dost a divák celkem dlouho neví, kdo zločin spáchal, což je dobře, protože aspoň může hádat. V komentářích mě pobavila
MartinezZova řečnická otázka: „Co za napalmové sudy skladují Němci u rozdělaných stavebních prací na silnici u srázu?“ Myslela jsem si totiž přesně to samé – co to jako sakra bylo? Tahle část se trochu nepovedla, připadalo mi to jako snaha o zdramatizování, která ale vůbec nebyla potřeba. Stačilo to nechat přirozeně.

2. Kamarád v nouzi (***)
Na Vltavě byla nalezena mrtvola kandidáta na senátora. Radek Ryba se zasloužil o mnoho dobrého a před minulým režimem se nesklonil. Co by kdo proti němu mohl mít? Jeho ženou je mladá modelka (Vladimíra Erbová), tak že by snad chtěla přijít k penězům? Nebo jeho syn? Či konkurence? Jak říká Sherlock Holmes
– hledejte, kdo bude mít z vraždy prospěch. 

Nové informace do případu překvapivě přinese reportérka Televize Vize (Adéla Gondíková). Ozval se jí totiž sám pachatel. Politické pletichy mě příliš nebaví a vytahování špíny z manželství také není moje oblíbené téma, takže jsem tenhle díl sledovala spíše nezúčastněně.

3. Zlíbám tě, až zabiješ (***)
Byl zavražděn podnikatel Folík – ale kým? Jeho partner se jeví jako nežárlivý a snad ani nemá k žárlivosti důvod. Že by tímto způsobem někdo řešil konkurenci v divadle? Nebo se snad bývalý nájemník chce zbavit dluhů? Byl vrahem tentýž člověk, který udeřil na silvestra? A čím oběť vlastně probodl?

Příběh je zajímavý, ale nevtáhl mě tolik jako první nebo čtvrtý díl. Celý závěr mi přišel trochu divný, ale zase je to z jiného prostředí, s jinými lidmi (věkové kategorie i typy) a naprosto odlišný motiv, to se cení.

4. Vítěz nejde do finále (****)
V Televizi Vize, se kterou jsme se setkali v minulých dílech, probíhá zajímavá soutěž: Přes čáru. Účastníci mají splnit úkol, který dostanou. Úkoly vymýšlí diváci a zasílají je do soutěže, tam je probere komise a zapečetí do trezoru, který je neustále hlídán kamerami, aby byla zajištěna jeho neporušenost a zabránilo se záměně úkolů na poslední chvíli.

V jeden den se najdou dvě mrtvé soutěžící. Jedna, již dříve vyřazená soutěžící a Linda, u které se zdálo, že by se mohla stát absolutní vítězkou soutěže, a kterou diváci milovali, protože dokázala udělat tolik nečekaných věcí… Komu mohla Linda vadit? Konkurenci? Partnerům konkurence? Stalkerům? Moralistům? Podezřelých je mnoho. Ale proč pachatel zouval obětem jednu botu?

A malé překvapení na závěr – okouzlující (pro někoho moc rebelskou) Lindu hraje Adéla Pažoutová (umělecké jméno Betty Lee), která se probojovala v soutěži Hlas Česko Slovenska do finále a sebevědomí jí podobně jako Lindě nechybělo. Co myslíte, že odpověděla na otázku proč by měla být vybrána? „Jsem zpěvačka a mám kapelu, která svou úrovní převyšuje většinu slavných českých kapel. Pevně věřím, že tato soutěž hledá kvalitu.“ Její kapela se jmenuje Cosmic People. A popsala se slovy: „Jsem tvrdohlavá a ctižádostivá, ale taky veselá a milá. Záleží na tom, co je zrovna potřeba.“ Celá Linda. Aspoň se jí to dobře hrálo. Narodila se 23. září 1987, takže je Váha, podle stránek horoskop.cz tak má pravděpodobný úspěch jako obchodnice s módním a estetickým zbožím, umělkyně, především herečka a hudebnice, ale i jako pracovnice v právnictví či soudnictví.


Nejkrásnější je na tomhle díle písnička Mais Moi od Jiřího Hájka. Našla jsem ji ve dvou verzích: "klasika", klavír. Obě mají něco do sebe a mohla bych je nejspíš poslouchat celý den, což se mi běžně nestává ani u oblíbených písní. Je to šanson, jeho přesnou definici, jsem ale nenašla. Vím jenom, že šanson pochází z období pozdního středověku a renesance z Francie. Píseň má jednoduchou melodii a rytmus, od 13. století může být šanson (chanson) i vícehlasý. Šanson zpopularizovala např. Edith Piaf, Jacques Brel apod. Známou českou šansoniérkou je Hana Hegerová. (Zdroj: http://cs.wiktionary.org/wiki/%C5%A1anson)

5. Smrt nad zlato (***)
Někdo otrávil bezdomovce Jonáše Hejduka. Nebo spáchal sebevraždu? Byl to alkoholik, ale poslední dobou nepil a dokonce si vzal Agnieszku a byl s ní šťastný, alespoň podle jejích slov. Plánovali společný život, děti... Podezřelých je dost - společný kamarád Igor Pašák, který nalil Jonášovi na Štědrý den čaj, bývalý Agnieszin druh Rudolf...

Rosťa se dozví o tom, že jeho žena a major Holina po sobě pokukují.

Celkem dobrý díl, ale vraždy na Vánoce se mi nelíbí, tak jen čtyři tři hvězdičky.

6. Duch zákona (****)
Na hokejovém stadionu byl zastřelen trenér mládeže. V první chvíli se vůbec nedá uhodnout motiv... kdo mohl tohoto hodného člověka, který stál vždy tak trochu v pozadí (ale přitom toho spoustu ovlivnil) chtít odstranit? Vadil těm, co se snaží postavit dálnici a on jim ji donekonečna blokoval? Nebo měl děti opravdu trochu víc rád a někdo si to s ním vyřídil? Navíc někdo zabitému Dohnalovi ukradl dvacet tisíc. Na co je použil?

Pěkný, komplikovaný příběh, který vás chvíli napíná a ukazuje, že nic není tak černobílé, jak se zdá, že každý má svou pravdu. Jen vražda by snad nemusela být řešením. Nejvíc se mi líbí postava otce litoměřické policistky.

7. Ve jménu otce (***)
V tramvaji byl zabit bývalý primář neurologické kliniky Gabrhel, který ovšem zdánlivě neměl žádné nepřátele. Jeho rodina je trochu divná: manželka se léčí v psychiatrické léčebně v Bohnicích, jeho syn chodí o půlnoci nakupovat a ví o místech, kde si otec schovává klíče. Mimochodem ten mrtvý měl jasné sklony k hromadění právě z nedostatku jídla v dětství. To rozebírám v jiných článcích, ale tady je hezky ukázáno, že to může vést až k tomu, že si člověk schovává i starý chleba.

Marián se dá dohromady s Gabrhelovou kolegyní Uhlířovou.

Docela dobrý díl, i když ten motiv mi nějak přijde takový divný... Ne, že by to nešlo, ale moc tomu nevěřím, že by se to takto mohlo stát.

8. Vražda s odpuštěním (**)
Tenhle díl mě opravdu moc nenadchl. Jednak jsem dlouhou dobu nevěděla, že mrtvý je policista zastřelený šípem (kdo zabíjí lukem?) a k tomu Holinův kolega. Zamotané je to jinak pěkně, ale stejně je to takové neuvěřitelné, možná ještě o trochu víc než ten minulý díl. Podezřelý je Čeněk Mařas, jenž byl právě tímto policistou zatčen a obviněn z loupežné vraždy lichváře.

Tentokrát mi název nepřipadá nijak prozrazující. Ale taky nerozumím tomu, jak Sabina přišla na to, že jde o vraždu související s náboženstvím.

9. Láska je černý kůň (****)
Dobrý a zamotaný příběh o smrti oblíbené učitelky na gymnáziu. Kdo a proč ji mohl zabít? Proč jí přinesl květiny, pak ji uhodil do hlavy a z její vraždy zvracel? Podezřelých je hodně.

Nejvíc mě pobaví profesor Neumaier, otec zavražděné, který je velkým stoupencem astrologie a když se ho Holina ptá, jak může být takový vědec stoupencem takové podezřelé věci jako je astrologie a jak se na to dívají kolegové. Neumaier odpoví něco v tom smyslu, že s tím nesouhlasí nebo tím opovrhují, to je jedno, ale protože má tolik titulů, nikdo si nedovolí nic říct. Přesně tuhle zkušenost mám i od nás ze školy a vůbec ze společnosti... když budete mít dostatek titulů, jen málo lidí se vám odváží postavit, i kdybyste tvrdili, že Země je placka a voda teče do kopce.

Jakto, že je jen jedenáct dílů, když znamení je dvanáct?

10. Mrtvý v síti


11. Budu v tvých vzpomínkách

3 komentáře:

Veber řekl(a)...

Tak dle mého názoru jsou znamení to, co seriál příšerně sráží. Vůbec tam logicky nezapadají, nepomáhá to případy řešit, nic. Naprosto zbytečná a směšná linka.

Angelika řekl(a)...

Mně se zase zdá, že někdy je využijí pěkně, ale třeba včera (Ve jménu otce) to bylo zcela zbytečné, s tím souhlasím. Vnímám to spíše jako nevyužitý potenciál. Jinak to bylo právě to, co mě k seriálu přitáhlo a možná mě to u něj drží. Navíc, pokud vím, ty na znamení nevěříš, takže jiný soud od tebe asi nemohu čekat. :-)

Veber řekl(a)...

Myslím, že tu vůbec nejde o to, zda na znamení věřím nebo ne. Spíše o to, že použité je to tam tak uměle, že to seriálu strašně škodí. Navíc opravdu znamení vraha často není znát do poslední chvíle, tudíž je to využito naprosto pitomě. Kdyby se jednalo o nějakého sériového vraha a ten vraždil dle znamení, možná by to bylo lepší. Takhle celý nápad zahodili...