pátek 22. března 2013

Kurz time managementu a kolo života

Konečně se dostávám k tomu, abych vám napsala o kurzu time managementu, který proběhl minulé úterý. Hned na úvod nás lektorka seznamuje s TEDem, neziskovou platformou, na které se mohou vyjadřovat odborníci, a pouští nám video s Nigelem Marshem o tom, jak získat v životě rovnováhu mezi prací a osobním životem. Líbí se mi to. Navíc je vtipný. Nejdůležitější poučení vidím v tom, že pokud si nenavrhnu svůj život sama, udělá to za mě někdo jiný a třeba se mi to nebude líbit. Ostatní považují za nejzajímavější sdělení: „Člověk chodí do práce, kterou nenávidí, aby vydělal peníze a koupil si věci, které nepotřebuje, aby ohromil lidi, na kterých mu nezáleží.“ Není to doslovné, ale podstata zůstala. Mě to zase tak moc neohromuje. Znám to. Určitě už jsem to někde slyšela, jen nevím kde. Nejspíš to bude citát od někoho slavného. Když později při psaní tohoto článku hledám na Googlu, zjistím, že to používá skoro každý, ale co takhle uvést autora výroku?! Možná jsem něco podobné slyšela od Tomáše Sedláčka. Nakonec jsem tedy něco našla: „Vysoká životní úroveň spočívá v tom, že vydáváme peníze, které ještě nemáme, za věci, které nepotřebujeme, abychom imponovali lidem, které nesnášíme. Orson Welles“

Zaujme mě hned první cvičení – Kolo života. Doporučuji vám ho zkusit si ho také, protože je jednoduché a rychlé. Zabere asi tak pět minut a přitom si můžete leccos uvědomit. Nakreslete kruh a rozdělte ho do osmi částí. Do každé vepište určitou pro vás důležitou oblast. Příkladem může být zdraví, rodina, práce, přátelé, víra, rekreace, láska… co vás napadne. Měly by to být oblasti, které jsou pro váš život podstatné. Následně kruh rozdělte soustřednými kružnicemi například na deset částí. Od středu směrem ven v každé části vybarvěte či vyšrafujte prostor ukazující, do jaké míry jste spokojeni. Je-li celá výseč vybarvená, jste v této oblasti absolutně spokojeni. Až budete mít celý kruh více či méně vybarvený, položte si následující otázky:
  • Jak by to vypadalo, kdyby to podle vás bylo ideální? Dostali byste se až na desítku? Není to nutné.
  • Překvapilo vás něco? Uvědomili jste si něco nového?
  • Kdybyste chtěli zlepšit stávající situaci v jediné oblasti, která by to byla?
Mohlo by být zajímavé, kdybyste přesvědčili partnera nebo přátele, aby se pokusili nakreslit vlastní kolo života. Kolo života se mění podle vaší momentální nálady i situace. Když si ho zkusíte za půl roku nakreslit znovu, bude dost možná vypadat úplně jinak. Ale to vůbec nevadí.

Moje výsledky byly následující: nejméně spokojená jsem v oblasti tvorby, protože bych chtěla šít, ale nemám stroj, číst, psát a kreslit a práce mi zabírá moc času, takže se k tomu nedostanu. Ačkoliv největší rezervy cítím v tvorbě, když jsem měla zvolit jedinou oblast, kterou chci zlepšit, vybrala jsem přátele. Doktorátem a pobytem v Brně jsem totiž značně odříznutá od přátel, zejména ženských kamarádek, a když se nad tím zamyslím, vážně mi to chybí. Co jsem s tím udělala? Hned druhý den jsem s jednou vyrazila do čajovny, pozvala ji do Pozořic a začala plánovat nějaké dívčí akce. Ale to nejdůležitější je, že jsem si uvědomila, kde pramení moje nespokojenost.

2 komentáře:

Veber řekl(a)...

Zajímavé, možná vyzkouším.

Angelika řekl(a)...

Určitě vyzkoušej. Nejlépe vícekrát s dostatečným časovým odstupem. Celkem pěkně to poskytne sebereflexi a člověk si občas něco uvědomí a tím, že si to přizná, je tak trochu víc nucen s tím něco udělat, aby byl spokojenější.