pátek 26. ledna 2018

Myrto Azina Chronides: Experiment (milostný)

Útloučkou malou knihu o 178 stránkách z řečtiny přeložila Pavla Drápelová. V roce 2013 ji v Praze – Podlesí vydalo nakladatelství Dauphin jako šestý svazek edice POP. ISBN 978-80-7272-490-1.

Spisovatelka se narodila v roce 1961 v Nikósii a již od dětství se věnovala psaní esejů a básní. V patnácti letech jí vyšla první kniha. Ale místo toho, aby se věnovala čistě jen psaní, vystudovala medicínu na univerzitě v Bonnu a od roku 2007 pracuje na oddělení kyperského ministerstva zdravotnictví. Za tuto knihu získala v roce 2010 ocenění Evropské unie. Upřímně nevím proč, i když je vskutku jedinečná svými milostnými povídkami, které se mi leckdy zdají bez konce, nebo jako by autorka jednu kapitolku zapomněla. Nicméně některé se mi opravdu moc líbily, nebo mě skutečně dojaly a vedly k zamyšlení. Rozhodně lze souhlasit, že „kniha je originálním dílem, které nezapadá do žádného z tradičně vymezovaných žánrů.“

Nejkrásnější mi připadal „Experiment I“, kde se objevuje ona a on a jsou na sebe tak krásně milí, až se to zdá být nemožné, že by spolu dva lidé takhle mluvili. „Jak Dimitrios vyšel nedotčen z pece“ byla divná povídka, ale vzhledem k obsaženému oživování člověka to bylo opravdu hodně adrenalinové. Škoda, že mi trochu utekl konec s tím Dimitriem. Kdo to byl? Byl skutečný, nebo se jí jen zdál? Nejvíc mě dojala povídka „V Lemesu během roku 1917“. Je dojemná a trochu děsivá tím, že by se to mohlo stát. A nakonec člověk stejně neví, jestli – i když je to takhle špatně – to tak přece jenom nemělo být, protože ta druhá varianta by byla ještě horší. Nebo ne? Zajímavá byla „Objednávka“, i když ten konec. Představovala bych si nějaký jiný, rozumný, pochopitelný. Občas mi připadá, že si autorka víc přihnula a dopsala konec, který nedává smysl, jako by byl z jiného světa. K velmi zajímavému příběhu o tom, jaké to asi je stát se zpovědníkem, nebo se někomu zpovídat několik měsíců a přitom nevědět, kdo je ve zpovědnici, najednou přilípla konec o jakési rozbité sklenici, které pomůže překonání předsudků. Výlet a Sněhy byly docela dobré, zato Racek, Strach, Jeskyně a strom mi nějak unikly.

Žádné komentáře: